جزیره ناز

جزیره ناز

اگر تا به حال به قشم نرفته اید بیشتر از این زمان را از دست ندهید. این جزیره که چند سالی است به منطق آزاد تبدیل شده، از موقعیت های گردشگری و طبیعی فراوانی برخوردار است. آژانس راه و رسم سفر در این بخش قصد دارد تا به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی قشم، به نام جزیره ناز بپردازد، در ادامه با ما همراه باشید.

جزایر ناز پدیده‌ای منحصربه‌فرد و یکی از عجایب هفت‌گانه قشم است که در یک کیلومتری ساحل در احاطه آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس قرار دارد. اینجا درست همان جایی است که می‌توان بدون هراس از غرق شدن به دل دریا زد و در آب پیاده روی کرد. جزایر ناز از مهم‌ترین دیدنی های قشم به شمار می‌آید و برای دیدن آن باید منتظر جزر دریا و پایین آمدن آب شوید.

جزایر ناز متشکل از دو جزیره است. مساحت این دو جزیره که ساحل شنی ندارند تقریبا سه هکتار است. جزایر ناز با دیوارهای صخره‌ای احاطه شده است؛ دیوارهایی که ارتفاع آن‌ها به پنج تا ۱۰ متر می‌رسد. در زمان جزر چند صخره بیرون آمده در ساحل جزیره ناز با باریکه‌ای از شن‌های درخشان به جزیره قشم متصل می‌شود؛ پدیده‌ای که دیدن آن هر گردشگری را شگفت‌زده خواهد کرد. این باریکه یک کیلومتری، تامبولو نامیده می‌شود و گردشگران پس از طی کردن آن به جزایر ناز با مساحت حدود ۳۰ هزار متر مربع می‌رسند؛ مکانی مسطح که موج‌های خروشان بر صخره‌ها می‌کوبد و چشم‌اندازی متفاوت و به‌یادماندنی از خلیج فارس را به بیننده ارائه می‌کند.

در گذشته ماهیگیران برای استراحت به جزایر ناز می‌آمدند. آن‌ها چند اتاقک نیز برای استراحت در این جزایر ساخته بودند که امروزه بقایای آن‌ها در این مکان دیده می‌شود. جزایر ناز امکانات رفاهی خاصی ندارد و سرویس بهداشتی در فاصله نسبتا زیاد، دست‌فروشی خوراکی و صنایع دستی (برخی از اقلام و اجناس خیلی ضروری)، پارکینگ با سکوی مناسب کمپ جلوی خودرو و برق تنها امکانات آن به شمار می‌آیند.

برنامه ریزی بازدید از جزایر ناز نیاز به آگاهی از زمان جزر و مد دریا دارد و بازدید از این پدیده طبیعی کاملا وابسته به پایین بودن سطح آب دریا است. هر نوبت جزر یا مد تدریجی دریا ۶ ساعت طول می‌کشد. حدود سه ساعت پس از آغاز جزر (پایین رفتن آب)، دریا به حدی عقب می‌رود که باریکه راه جزایر ناز از زیر آب بیرون می‌آید و شما می‌توانید خود را به این جاذبه شگفت‌انگیز برسانید.

شما تا یک ساعت پس از آغاز مد فرصت دارید که به ساحل اصلی قشم بازگردید. فراموش نکنید که اگر دیر کنید و سطح آب بالا بیاید، باید حدود پنج تا ۶ ساعت در جزایر ناز معطل شوید. البته نگران نباشید؛ ماندن در جزایر ناز خطرناک نیست و تنها ممکن است که برنامه سفر شما را به هم بریزد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید پدیده جزر و مد چگونه باعث ارتباط جزیره با خشکی می‌شود. جزایر ناز در سمت جنوب قرار دارند و باد از پشت به آن‌ها می‌وزد. زمانی که باد به جزیره می‌رسد و به صخره‌ها برخورد می‌کند از اطراف آن‌ها پهلو می‌گیرد و به‌جای اینکه امواج دریا را به‌سمت ساحل هدایت کند، باعث پیوستن و شکافتن آن‌ها به‌سمت هم می‌شود.

اگر قصد سفر به قشم را دارید میتوانید به آژانس راه و رسم سفر مراجعه کنید. آژانس مسافرتی راه و رسم سفر آماده ارائه بهترین خدمات مسافرتی با نازل ترین قیمت برای شما عزیزان می باشد. شما می توانید با انتخاب تور قشم یک سفر به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.