book-open از بلیط چارتر و انواع بلیط های هواپیما چه می دانید؟

02 بهمن ، 1398
راه و رسم سفر


زمانی که قصد سفر می کنید یکی از اقداماتی که انجام می دهید انتخاب تور و تهیه بلیط هواپیما است. مقصد خود را انتخاب می کنید مانند تور ارمنستان. بلیط هواپیما را باید از یک آژانس هواپیمایی تهیه کنید و حتما قبل از خرید بلیط نوع و مدل هواپیما را که می خواهید با ان سفر کنید را مد نظر بگیرید.

اما بلیط های هواپیما انواع مختلفی دارند .

بلیط های با توقف برنامه ریزی شده

در این نوع بلیط های هواپیما تا موقع رسیدن به مقصد، یک توقف که بیشتر از ۲۴ ساعته طول می کشد انجام می شود.  

بلیط های لی اور یا با توقف اجباری 

در این نوع بلیط ها بین مبدا و مقصد، به دلایل مختلف مانند سوخت گیری، تغییر هواپیما و… یک توقف اجباری صورت می گیرد.

بلیط های رفت و برگشت

بلیط های رفت و برگشت از مبدا آغاز می شود و به مقصد ختم می شود و مجددا به همان مبدا اول برمی گردد. مثلا خرید بلیط رفت و برگشت از تهران  با تورگرجستان  به این معنی است که از تهران که مبدا باشد، به تفلیس رفته و بعد مجددا از تفلیس به تهران که همان مبدا اولیه است، باز می گردید.

بلیط رفت و برگشت با مقصد متغیر

زمانی که قصد دارید از یک مبدا به مقصدی رفته و برای برگشت، از محل دیگری بازگردید، این نوع بلیط را تهیه می کنید.

بلیط های با چند توقف

این نوع بلیط ها مختص به تورهای گردشگری است که مسافران در جاهای مختلفی توقف های طولانی انجام داده و بعد به مبدا باز می گردند. 

بلیط رفت و برگشت ۲ مقصدی

در این نوع  مدل بلیط ، به مسافر پکیج ارائه می شود به این شکل که برای هر دو مقصد، فقط یک بلیط تهیه می کند و به همین علت مقرون به صرفه است. بلیط های رفت و برگشت ۳ مقصدی هم نیز مثل دو مقصدی ها هستند فقط به جای ۲ مقصد قادر هستید به ۳ مقصد پرواز کنید.

بلیط های کلاس ترکیبی

این امکان در بلیط های کلاس ترکیبی است که مسافر می تواند در طول پروازهای مختلف، کلاس های مختلف را مثل فرست کلس، تجاری، اقتصادی و… را تجربه کند.

بلیط های بین المللی ایرپس

بلیط های بین الملی ایرپس در برخی از آژانس های مسافرتی و بعضی از کشورها ارائه می شود. در این نوع بلیط، مسافر می تواند بین چند فرودگاه خاص و در هر زمان به دلخواه ، به راحتی پرواز کند.

بلیط چارتر چیست؟

چارتر در لغت به معنی اجاره کردن هتل ، قطار، هواپیما و … به صورت دربست است اما کاربرد این کلمه  در ایران برای بلیط هواپیما است. بیشتر اوقات آژانس های مسافرتی بلیط های هواپیما به مسیرهای پر تردد را به صورت عمده خریداری می کنند تا نسبت به خرید تک هزینه کمتری بپردازند. برای تهیه بلیط چاتر باید به آژانس ها و شرکت های چارتر کننده مراجعه کنید. 

همه و یا بخشی از مسیرهای هوایی پر تردد و پرمقصد توسط شرکت های چارتر کننده و آژانس ها اجاره شده و این شرکتهای چارتر کننده هستند (نه ایرلاین) که بلیط ها را قیمت گذاری می کنند. به این دلیل است که قیمت این بلیط ها متغیر بوده و ممکن است مسافری در داخل هواپیما همان بلیط شما را با نصف قیمت تهیه کرده باشد. زمانی  این اتفاق می افتد که روز پرواز نزدیک بوده ولی تعدادی از بلیط های شرکت چارتر کننده فروش نرفته باشد. در این مواقع برای جلوگیری از ضرر بیشتر، بلیط ها را ارزن تر به فروش می رسانند تا بتواند جلوی ضرر بگیرند. در موقع تعطیلات که تعداد مسافران زیاد است نه تنها  بلیط چارتر ارزان را نمی توان تهیه کرد بلکه در این مواقع به علت افزایش متقاضی، بهای این بلیط ها گران تر نیز می شود.

استفاده از بلیط چارتر چه مزایا و معایبی دارد؟

از مزایای تهیه بلیط چاتر می توان گفت که با کمی صبوری می توانید بلیط ارزان تهیه کنید. آژانس های مسافرتی در سایت های مختلفی ،بلیط های چارتر را  تبلیغ می کنند. می توانید با کمی جست و جو سایت هایی که لیست پروازهای چارتری را به طول کامل دارند را بیابید.

از معایب استفاده از این بلیط به این مورد باید اشاره کرد  که اگر این بلیط را تهیه می کنید و به هر دلیل  از سفر خود منصرف می شوید بلیط شما سوخت می شود. از دیگر معایب بلیط چاتر آن است که هزینه بلیط کودکان  با بزرگسالان یکی بوده و تخفیفی برای کودکان وجود ندارد. نکته ی مهم این است که پرواز چارتر با هواپیمای چارتر متفاوت است؛ هواپیمای چارتر  کوچک و لوکس است و کمتراز ۱۰ نفر مسافر را جابجا می کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی