شهر قدیمی تفلیس

Old Town Tbilisi

تفلیس شهریست که سفر به آن مثل وارد شدن در دل قصه‌های شاه پریان است. جاهای دیدنی تفلیس هم مثل تاریخش، منحصربه فرد هستند و شاید نمونه آن در هر جایی گیرتان نیاید. آژانس راه و رسم سفر در این بخش قصد دارد تا به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی تفلیس، به نام شهر قدیمی تفلیس بپردازد، در ادامه با ما همراه باشید.

تفلیس قدیم یا همان اولد تاونی که گرجی ها می گویند، در زمان های نه چندان دور گذشته یکی از مهم ترین نقاط شهر تفلیس به شمار می آمده است. نام این قسمت از شهر در سال ۱۹۹۳ میلادی در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسید. این قسمت از شهر از لحاظ جغرافیایی در پایین تپه ای بسیار بزرگ و همچنین شیبی بر روی آن شکل گرفته است. شکل این شهر به صورت پلکانی است و خیابان های آن باریک و کشیده هستند. یکی از نکات جالبی که درباره ی شهر قدیم تفلیس وجود دارد این است که در خانه های این قسمت از شهر درهایی وجود دارد که به حیاط های مخفی باز می شوند. داخل بیشتر این حیات ها هم درختان انگور و دیگر درختان وجود دارند که معمولا از هر چیزی بالا می روند تا رشد کنند. از لحاظ اقلیمی، شهر قدیمی از یک طرف به رود کورا و از طرفی دیگر به کوه متاتسمیندا از طرفی دیگر به نارین قلعه ی تفلیس و از طرفی دیگر به بنای بسیار معروف کارتلیس ددا می رسد.

قبل ترها، درست در مانی که شهر قدیم تفلیس در مرکز توجه بود از آن به عنوان مرکزی ترین و مهم ترین نقطه ی تفلیس استفاده می کردند و تردد می نموده اند، تمرکز مشاغل مختلف در آن بسیار زیاد بوده است. یکی از کسب و کارهایی که بسیار در این قسمت از شهر وجود داشته، حمام هایی بوده که بیشترین عامل جذابیتش، چشمه های آب گرم و گوگرد طبیعی بوده است. بیشترین نقاطی که در اولد تاون دارای چشمه های آب گرم هستند، اولاباری، تاسمیندا و اورتاچالا هستند که در کنار رود مورا قرار گرفته اند. در شهر قدیم تفلیس بیشتر ساکنان ارامنه، ترک های آذری و ارتدکس ها هستند.

یکی از دلایلی که امروزه اولدتاون با اقبال گردشگران روبرو شده این است که چهره ای که از شهر تفلیس به نمایش می گذارد بسیار خاص و ویژه است. بالکن های چوبی و ساختمان های رنگی با سقف های شیروانی از خصوصیات این خانه های بسیار زیبا است. این خانه ها در میدان مرکزی و نزدیک به کلیسای متخی ساخته شده اند و نمای این قسمت از شهر را بسیار ویژه کرده اند. اگر مسافر تفلیس هستید و در این شهر چشمتان به منطقه ای با این ویژگی ها افتاد، شک نکنید که در اولدتاون هستید.

اگر قصد سفر به گرجستان را دارید میتوانید به آژانس راه و رسم سفر مراجعه کنید. آژانس مسافرتی راه و رسم سفر آماده ارائه بهترین خدمات مسافرتی با نازل ترین قیمت برای شما عزیزان می باشد. شما می توانید با انتخاب تور تفلیس یک سفر به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.