کاخ جودا بای آگرا (کاخ مریم الزمانی)

Juda Bai Agra Palace

جاذبه های گردشگری شهر آگرا، مسافران را به سمت تاریخ غنی مغول، خیابان‌های شلوغ، بازارهای پر جنب و جوش برای خرید چیزهای شگفت‌انگیز دعوت می‌کند. آژانس راه و رسم سفر در این بخش قصد دارد تا به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی آگرا، به نام کاخ جودا بای بپردازد، در ادامه با ما همراه باشید.

کاخ جودا بای آگرا در فاتح پور سیکری واقع شده است. کاخ جودا بای یکی از جاهای دیدنی آگرا می باشد که بعد از بازدید از مراکز خرید بهترین انتخاب برای مسافران تور هند است. این قلعه در ۵/۲ کیلومتری شمال غربی تاج محل قرار گرفته است. این کاخ از یکسری جنبه ها شباهتی با معماری های هندو، ایرانی دارد که از ترکیب طراحی هندو و اسلامی در آن استفاده شده است. کاخ جودا بای آگرا کاخ اختصاصی مورد علاقه ی یکی از ملکه های اکبرشاه (امپراتور گورکانی) بود. این کاخ بسیار زیبا شکوه و جلال زیادی دارد که دقیقاً در کنار کاخ جهانگیری قرار گرفته است.

در نمای داخلی کاخ جودا بای آگرا که نام دیگر آن ارگ آگرا یا قلعه قرمز(سرخ) آگرا می باشد روزنه ها و شکاف هایی وجود دارد که وقتی به داخل آنها نگاهی بیاندازید بنای تاریخی و باستانی تاج محل را می توانید به خوبی مشاهده کنید. طراحی که معماری کاخ جورا بای آگرا دارد یک طراحی ترکیبی با نشانه هایی از معماری راجستانی می باشد. این کاخ کاملاً به سبک و سلیقه شخص اکبر شاه بوده است.

این کاخ از نظر پیشینه معماری بسیار ارزشمند است که بسیاری از طراحی ها، تزئینات و کاشی های موجود منطبق با معماری ایرانی اجرا شده است که به جای خطوط اسلامی و خطاطی با اژدها، فیل و پرندگان تزئین شده اند. در کاخ جودای آگرا بخشی مخصوص برای حیواناتی که برای شخص پادشاه بود اختصاص داشت. تخت تابستانی که تماماً از سنگ مرمر و مشرف به حیاط با صفایی بود در کاخ تابستانی قرار گرفته بود. هنگامی که پادشاه بر روی تخت می نشست می توانست زنان اشراف و بزرگان را که برای خرید به بازار می رفتند را مشاهده کند به این صورت بود که شاه جهان نخستین بار عاشق ممتاز بانو می شود و به ازدواج می انجامد.

اگر قصد سفر به هند را دارید میتوانید به آژانس راه و رسم سفر مراجعه کنید. آژانس مسافرتی راه و رسم سفر آماده ارائه بهترین خدمات مسافرتی با نازل ترین قیمت برای شما عزیزان می باشد. شما می توانید با انتخاب تور آگرا یک سفر به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.