آرامگاه اعتماد الدوله آگرا

Tomb of I’timād-ud-Daulah Agra

جاذبه های گردشگری شهر آگرا، مسافران را به سمت تاریخ غنی مغول، خیابان‌های شلوغ، بازارهای پر جنب و جوش برای خرید چیزهای شگفت‌انگیز دعوت می‌کند. آژانس راه و رسم سفر در این بخش قصد دارد تا به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی آگرا، به نام آرامگاه اعتماد الدوله بپردازد، در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه ساخت آرامگاه اعتماد الدوله

قیاس الدین بیگ، یک کاسب فقیر ایرانی بود و وضعیت مالی چندان خوبی نداشت. وی زمانی که برای یافتن موقعیت و کسب و کار بهتر راهی هندوستان شده بود، همسرش در بین راه فارغ شد و دخترشان به دنیا آمد. این خانواده در ابتدا به دلیل فقر شدید تصمیم داشتند بچه شان را رها کنند، اما ناله وزاری های نوزاد آن ها را از این کار باز داشت. همین امر باعث گشوده شدن درهای شانس و خوشبختی به روی آن ها شد.

کاروانی که این خانواده با آن سفر می کردند، مستقیما به دربار اکبر، پادشاه بزرگ گورکانیان هند رفت. قیاس الدین پس از مدت زمانی به عنوان یکی از وزرای دربار انتخاب شد. در سال ۱۶۰۵ میلادی اکبرشاه دار فانی را وداع گفت و فرزندش جهانگیرشاه به حکومت رسید. در دوران حکومت جهانگیرشاه قیاس الدین بیگ که زمانی بسیار فقیر و بیچاره بود، نخست وزیر جهانگیرشاه شد و عنوان "اعتمادالدوله" را از شاه دریافت کرد. دختر قیاس الدین که با تولدش شانس و خوشبختی را به زندگی خانواده اش آورد، نورجهان نام داشت و از چهره بسیار زیبایی برخوردار بود.

زیبایی او به قدری شهرت گرفته بود که همه او را "مهرالنساء" می نامیدند. نورجهان در اولین ازدواجش همسرش را از دست داد و پس از بیوه شدن به درباری که پدرش در آن کار می کرد، رفت.

جهانگیرشاه که آوازه زیبایی نورجهان را بسیار شنیده بود، تصمیم گرفت با او ازدواج کند. در سال ۱۶۲۲ اعتمادالدوله وفات کرد و دخترش نورجهان دستور ساخت بنای یادبود برای پدرش را داد. او پروژه ساخت یک بنای یادبود در یک چهارباغ ایرانی که در ضلع شمالی قلعه آگرا و حاشیه شرقی رودخانه یامونا قرار داشت و توسط خود اعتمادالدوله ساخته شده بود، آغاز کرد و این ساخت و ساز تا سال ۱۶۲۸ ادامه یافت و به پایان رسید.

ارزش آرامگاه اعتماد الدوله به خاطر این است که در آن زمان بناها با ماسه سنگهای قرمز رنگ ساخته می شد و همچنین نخستین آرامگاهیی است که تمام با سنگ مرمر ساخته شده است. جالب است بدانید که طراحی ساخت آرامگاه اعتماد الدوله آگرا از معماری کاخ عالی قاپوی اصفهان گرفته شده است و به شکل چهار باغ بنا شده است.

آرامگاه اعتمادالدوله به روی یک صفحه بزرگ ساخته شده و در گنبد مرکزی گوشه های بنا دارای ۴ مناره هستند. نقش و نگارهای ظریف اسلیمی و هندسی دیوارهای بنا را مزین کرده اند و از معرق سنگ های مختلف ساخته شده اند که به زیبایی نقوش چندین برابر افزوده اند.

در چهار طرف بنا شبستان هایی وجود دارند که دیوارهایشان با طرح های تزئینی اسلیمی، تشعیری و ختایی مزین شده اند و رنگ های جذاب و زیبای آبی ایرانی و فیروزه ای به کار رفته در آن ها تصویر بی نظیری خلق کرده است. بخش عمده سقف ها و دیوارها را رنگ طلایی تشکیل داده که مکان را باشکوه تر و مجلل تر جلوه می کند.

مدل طاقچه ها و رواق های آرامگاه اعتمادالدوله از اشکال ظروف مختلف و "سبو" کاخ عالی قاپوی اصفهان الهام گرفته شده است. کف آرامگاه اعتمادالدوله با سنگ های مختلف معرق کاری شده ازجمله سنگ مرمر و همچنین نقش و نگارهای اسلیمی فرشینه شده است.

اگر قصد سفر به هند را دارید میتوانید به آژانس راه و رسم سفر مراجعه کنید. آژانس مسافرتی راه و رسم سفر آماده ارائه بهترین خدمات مسافرتی با نازل ترین قیمت برای شما عزیزان می باشد. شما می توانید با انتخاب تور آگرا یک سفر به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.