مسجد جامع دهلی

Jama Masjid Delhi

دهلی یکی از شهرهای گردشگری در کشور هند است که با طبیعت زیبا و آثار باستانی و امکانات خدماتی و رفاهی که در اختیار دارد در سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران و افراد علاقه مند به تور هند می باشد. آژانس مسافرتی راه و رسم سفر در میان جاذبه های گردشگری دهلی قصد دارد تا شما را با مسجد جامع آشنا کند.

مسجد جامع از بزرگترین مساجدی است که در کشور هندوستان قرار دارد و همچنین مسجد اصلی است که در دهلی قدیم قرار دارد. این مسجد به نام جهان نما نیز مشهور است. این مسجد به فرمان پنجمین فرمانروای سلسله گورکانیکان بنا شد که تاج محل نیز به فرمان آن ساخته شد و جالب است بدانید که روبروی قلعه سرخ  دهلی می باشد. هنگامی که می خواستند این مسجد را بسازند نزدیک به 6.000 کارگر در آن کار می کردند که در آخر سال 1656 میلادی به اتمام رسید و  افتتاح شد. در مسجد جامع دهلی یک نسخه از قرآن قدیمی وجود دارد که روی پوست آهو نوشته شده است. فضای بیرون این مسجد به سنگهای قرمز رنگ تزیین شده است و گنجایش 25.000 نماز گزار را دارد. پله هایی در ساخت این مسجد به کار رفته است که در قسمت شمالی 39 پله و در قسمت شرقی و جنوبی آن از  33 پله استفاده شده است. یک در بزرگتر در قسمت شرقی مسجد جامع به چشم می خورد که در گذشته مخصوص خانواده های سلطنتی بوده است.

مسجد جامع دهلی 80 متر طول دارد و عرض آن 27 متر می باشد. 3 تا گنبد در سقف آن وجود دارد که از مرمر راه راه سفید و ارغوانی تزئین شده است. مغازه و فروشگاه هایی در اطراف این مسجد وجود دارد که گردشگران و مسافران تور هند می توانند کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند. در دوطرف گنبد مسجد، 2 مناره به ارتفاع 41 متر وجود دارد و تعداد 131 پله دارد که این پله ها نیز از سنگ مرمر سفید و سنگ قرمز ساخته شده که به شکل راه راه های طولی قرار دارد.

مسجد-جامع-دهلی