مسجد سلیمانیه استانبول

Süleymaniye Mosque Istanbul

استانبول، یکی شهرهای دیدنی و توریستی ترکیه و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در سراسر دنیاست و به دلیل هزینه های نسبتا کم و اشتراک فرهنگی و غذایی با ما، اولین انتخاب ایرانی ها برای سفر خارجی به حساب می آید. آژانس راه و رسم سفر در این بخش قصد دارد تا به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی استانبول، به نام مسجد سلیمانیه بپردازد، در ادامه با ما همراه باشید.

مسجد سلیمانیه استانبول به دستور سلطان سلیمانیه روی یکی از هفت‌تپه شهر ساخته شد و تراسی که در پشت مسجد قرار دارد، منظره‌ای چشم‌نواز از شاخ طلایی و تنگه بسفر را نشان می‌دهد.

برنامه‌ریزی برای ساخت مسجد سلیمانیه به قرن شانزدهم هجری برمی‌گردد. این مسجد روی تپه سوم استانبول ساخته‌شده است. انتخاب این مکان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

شاید سلطان می‌خواسته پس از مرگش هم فرمانروای غیابی استانبول باشد. حتی ممکن است سلطان می‌خواسته با این روش مسجد را به آسمان نزدیک‌تر کند تا دعاها در آن زودتر مستجاب شود. درهرصورت، انتخاب مکان ساخت مسجد بر عهده سلطان سلیمان بوده و چه در سرش می‌گذشته که مسجد را روی تپه ساخته، خدا می‌داند.

پایه‌های اولیه مسجد سلیمانیه استانبول در سال 1550 میلادی گذاشته شد و ساختن آن هفت سال طول کشید تا سرانجام در سال 1557 میلادی از این مسجد بزرگ رونمایی شد و آن را افتتاح کردند.

سینان برای ساخت مسجد سلیمانیه استانبول معماری اسلامی و بیزانس را ترکیب کرده است. بسیاری از قسمت‌های این مسجد مانند گنبد و منارها، یادآور کلیساهای بیزانس است.

ارتفاع بزرگ‌ترین گنبد مسجد 53 متر و قطر آن 26.5 است. گنبد این مسجد تنها نیست و در اطراف آن گنبدهای کوچک که بیشتر حالت تزئینی دارند دیده می‌شوند.

مسجد سلیمانیه چهار مناره 76 متری هم دارد. برایتان سوال پیش‌آمده که چرا چهار مناره؟ چرا سه یا پنج یا شش مناره برای این مسجد در نظر گرفته نشده؟ انتخاب چهار مناره بلند سلیمانیه با ده بالکن تصادفی و صرفا برای زیبایی نبوده است. بلکه این مناره‌ها رمز و راز خاصی دارند.

اگر قصد سفر به استانبول را دارید میتوانید به آژانس راه و رسم سفر مراجعه کنید. آژانس مسافرتی راه و رسم سفر آماده ارائه بهترین خدمات مسافرتی با نازل ترین قیمت برای شما عزیزان می باشد. شما می توانید با انتخاب تور استانبول یک سفر به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.