برج خلیفه دبی

Burj Khalifa Dubai

دبی مهمترین و بزرگترین شهر کشور امارات است که به عروس خاورمیانه معروف است. جاهای دیدنی کشور دبی آنقدر زیاد هستند که زمان زیادی را برای دیدن همه آنها باید صرف کنید. آژانس راه و رسم سفر در این بخش قصد دارد تا به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی دبی، به نام برج خلیفه بپردازد، در ادامه با ما همراه باشید.

برج خلیفه دبی تحت نظر شرکت آمریکایی SOM طراحی و احداث شد. بد نیست بدانید که این شرکت  علاوه بر برج خلیفه دبی، برج ویلیس در شیکاگو و  برج تجارت جهانی در نیویورک را نیز طراحی کرده است.

معماری برج خلیفه دبی خیلی زیاد از معماری اسلامی گرفته شده است. طرح اصلی برج خلیفه به شکل Y می‌باشد. علت انتخاب این شکل این است که، در طبقات بالاتر تمامی پنجره ها بتوانند تمامی نور محیط را به داخل آسمان‌خراش هدایت کنند و تا وقت غروب خورشید تمامی طبقات از نور طبیعی آفتاب استفاده نمایند. همچنین این طرح به دید 360 درجه ای محیط نیز کمک می‌کند. از طرف دیگر شکل آسمان‌خراش به صورت مارپیچ نیز می باشد، چرا که این مدل باعث کم شدن وزن طبقات بالاتر و افزایش ارتفاع نیز می شود. این مدل ساختمان مارپیچ که ساخت آنها در گذشته نیز رواج داشته را می‌توانید در مسجد جامع سامرا Great Mosque of Samarra  کشور عراق مشاهده کنید. نوع مواد استفاده شده و طراحی خاص برج خلیفه به گونه ای است که در بیشترین حالت سرعت باد نیز ، هیچ آسیبی نخواهد دید.

ارتفاع برج خلیفه دبی 829.8 متر می باشد و 57 دستگاه آسانسور با گنجایش (12تا 14 نفر)، 8پله برقی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی فوق پیشرفته، دستگاه پمپ و مکش آب با تکنولوژی جدید آمریکایی، گجت های فوق مدرن شستشوی پنجره های بیرونی برج، بیش از 1000 قطعه اثرهنری از هنرمندان برجسته شرقی و بین المللی و ... همه و همه در برج خلیفه دبی Burj Khalifa گردآوری شده است.

در سال 2004 میلای ساخت برج خلفیه در شهر دبی شروع شد که بعد از 1325 روز حفاری، همه جا اعلام شد که بلندترین برج جهان در شهر دبی امارات متحد العربی در حال احداث می باشد و تا حالا نیز بلندتر از آن در هیچ کجای جهان ساخته نشده است که در نهایت در ژانویه سال 2010  میلادی جشن افتتاح برج خلیف را برگزار کردند. بد نیست بدانید که دلیل احداث برج خلیفو نامگذاری آن  در سال 2003 میلادی گفتگویی درباره تنوع بخشی به اقتصاد مبتنی بر فروش نفت در امارات متحده عربی شکل گرفت که بعد از  صحبت های زیاد، نظر حرکت اقتصاد مبتنی بر نفت به اقتصاد مبتنی بر توریست و گردشگری به کشور امارات متحده عربی بود. از همین جهت طراحی و احداث این برج شروع شد که در نهایت در سال 2010 میلادی تمان شد.

اسم این برج را  به افتخار حاکم ابوظبی و رییس جمهور امارات متحده عربی، خلیفه بن زاید آل نهیان ، برج خلیفه دبی گذاشتند. ابوظبی و دولت امارات متحده، نسبت به سرمایه گذاری و ساخت این برج با هم همکاری داشته اند و به این ترتیب این آسمان خراش در شهر دبی ساخته شد.

اگر قصد سفر به دبی را دارید میتوانید به آژانس راه و رسم سفر مراجعه کنید. آژانس مسافرتی راه و رسم سفر آماده ارائه بهترین خدمات مسافرتی با نازل ترین قیمت برای شما عزیزان می باشد. شما می توانید با انتخاب تور دبی یک سفر به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.