باغ لوکزامبورگ پاریس

Jardin du Luxembourg Paris

پاریس یکی از مکان های مورد علاقه ی مردم برای مسافرت است. مکان‌های دیدنی در شهر پاریس کم نیست اما بعضی از آنها جزو بایدهایی هستند که تمام گردشگران تور پاریس می‌بایست در لیست بازدید خود قرار بدهند. آژانس راه و رسم سفر در این بخش قصد دارد تا به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی پاریس، به نام باغ لوکزامبورگ بپردازد، در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه باغ لوکزامبورگ

باغ لوکزامبورگ در مرز محله لاتین و محله سن ژرمن قرار دارد، یکی از محبوب ترین و زیباترین پارک های شهر پاریس است. این باغ در ابتدا متعلق به دوک لوکزامبورگ بود و نام گذاری امروزی آن نیز به همین خاطر است. سپس کل باغ و زمین های اطرافش در سال ۱۶۱۲ توسط ماری مدیچی، ملکه فرانسه و همسر شاه هنری چهارم خریداری شد.

ماری مدیچی قصد داشت لوور را ترک کند و اقامتگاه جدیدی بسازد. او که ایتالیایی بود و در جوانی در فلورانس و قصر پیتی زندگی کرده بود، باغ لوکزامبورگ را با الهام از باغ بابُلی فلورانس ساخت.

او به معمار سالومون دو بروس دستور داد تا باغ و کاخی جدید به سبک ایتالیایی بسازد. در آن زمان در سمت جنوبی کاخ، یک صومعه قرار داشت. علی رغم اصرار ماری مدیچی، راهبان حاضر به ترک صومعه نشدند و لذا امکان گسترش باغ فراهم نشد. نهایتا باغ مدیچی در ابعادی کوچک تر از باغ لوکزامبورگ امروزی ساخته شد.

۲۰۰ سال بعد، انقلابیون فرانسوی صومعه را مصادره و راهبان را از آن بیرون کردند. این اتفاق راه را برای گسترش باغ هموار کرد و طراحی جدید آن به سبک باغ های فرانسوی انجام شد.

نهایتا در میانه قرن نوزدهم و در زمان نوسازی شهر پاریس توسط بارون هوسمان، باغ لوکزامبورگ به شکل امروزی اش در آمد.

ناپلئون ۲۳ هکتار از باغ‌های منحصر به‌فرد لوکزامبورگ را به فرزندان پایتخت کشور فرانسه هدیه کرد .کودکی بسیاری از شهروندان پاریس در این باغ سپری شده است. در سال‌های دور آنها به تماشای نمایش‌های عروسکی می‌نشستند و بر روی حوضچه مرکزی قایق‌سواری می‌کردند. کمی آن‌سوتر کودکان دیگری سوار گردونه‌های رنگارنگ بودند. امروزه نیز کودکان زیادی از فضاهای ورزشی و تفریحی جدید پارک استفاده می‌کنند. بازدید از باغ لوکزامبورگ نباید در تور فرانسه شما از قلم بیفتد.

هر ساله نمایشگاه‌های موقتی معتبری مانند سِزان و پاریس در موزه لوکزامبورگ برگزار می‌شود. در پشت موزه در گلخانه کاخ درختان لیمو، پرتقال، نخل‌های زینتی، سیب و بوته‌های گیاهان گوناگون در برابر سرما محافظت می‌شوند. در همین نزدیکی می‌توان هتلی را دید که ماری دِ مدیچی در زمان ساخت کاخ در آن زندگی می‌کرد. این هتل در میانه قرن ۱۶ ساخته شد. از سال ۱۸۲۵ رئیس سنا در این ساختمان زندگی می‌کند و همواره تدابیر شدید امنیتی را در اطراف آن می‌توان مشاهده کرد.

تفریحات باغ لوکزامبورگ

یکی از اولین‌ کارهایی که در این مجموعه سرسبز و دل‌پذیر باید انجام داد، قدم زدن در بین شکوه و زیبایی آن است. در مرکز پارک و روبه‌روی کاخ لوکزامبورگ، خطوط و اشکال هندسی شکل گرفته با گل‌ها، بوته‌ها و چمن‌ها و یک حوضچه را می‌بینید که همگی بر اساس معماری باغ فرانسوی طراحی و ساخته شده‌اند.

قسمت‌های دیگر بیشتر به سبک باغ‌های انگلیسی کار شده‌ است و می‌توانید در آنها درختان و مسیرهایی پیچ در پیچ را مشاهده کنید. در این پارک بیش از ۱۰۰ تندیس و آب‌نمای گوناگون وجود دارد. یکی از این تندیس‌ها نمونه‌ی کوچکی از مجسمه آزادیِ منهتنِ نیویورک است.

در باغ لوکزامبورگ فعالیت‌های مختلفی برای کودکان در نظر گرفته شده است که از میان‌شان می‌توان به نمایش‌های عروسکی، چرخ و فلک و سرسره بازی اشاره کرد. یکی دیگر از بازی‌های محبوب، آوردن قایق کنترلی و راندن آن روی آب حوضچه است. شهروندان پاریسی معمولا پس از ساعات تعطیلی مدارس و آخر هفته‌ها به پارک لوکزامبورگ می‌آیند. اگر قصد دارید محیط آرام و کم سر و صدایی را تجربه کنید، بهتر است صبح‌ها یا در روزهای غیر تعطیل به سراغ این باغ بروید.

همچنین در این باغ چند زمین تنیس وجود دارد. همچنین کنسرت‌های فضای باز هم در آنجا برگزار می‌شود. سالمندان نیز از بازی شطرنج در این باغ لذت می‌برند. اگر می‌خواهید یک تجربه کاملاً فرانسوی از باغ داشته باشید، توصیه می‌کنیم در یک آخر هفته آفتابی برای پیک‌نیک به آن سر بزنید. بسیاری از پاریسی‌ها تمام بعد از ظهر خود را در باغ لوکزامبورگ سپری می‌کنند.

اگر قصد سفر به پاریس را دارید میتوانید به آژانس راه و رسم سفر مراجعه کنید. آژانس مسافرتی راه و رسم سفر آماده ارائه بهترین خدمات مسافرتی با نازل ترین قیمت برای شما عزیزان می باشد. شما می توانید با انتخاب تور پاریس یک سفر به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.