کلیسای سنت چاپل پاریس

Sainte Chapelle Paris

پاریس یکی از مکان های مورد علاقه ی مردم برای مسافرت است. مکان‌های دیدنی در شهر پاریس کم نیست اما بعضی از آنها جزو بایدهایی هستند که تمام گردشگران تور پاریس می‌بایست در لیست بازدید خود قرار بدهند. آژانس راه و رسم سفر در این بخش قصد دارد تا به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی پاریس، به نام کلیسای سنت چاپل بپردازد، در ادامه با ما همراه باشید.

یکی از بهترین نمونه‌های معماری گوتیک قرون وسطی، کلیسای سنت چاپل است. از مهم‌ترین دلایل شهرت این کلیسا این است که لویی نهم، اشیایی مقدس را در قرن 13 از امپراطوران قسطنطنیه خریداری و با این کار، پاریس را به دومین پایتخت مسیحیت در جهان تبدیل کرد و به شهرت و اعتبار آن افزود.

ساخت بنای دو طبقه‌ی کلیسای سنت چاپل را در سال 1240 شروع کردند و در مدتی کوتاه، یعنی 7 سال آن را به پایان رساندند. از اشیای مقدس، در طبقه‌ی بالای این کلیسا نگهداری می‌شد که فقط پادشاه و همراهانش به آن دسترسی داشتند. در ظاهر، کلیسای سنت شاپل ساختمان کوچکی دارد؛ اما نمونه‌ای تماشایی و حیرت‌انگیز از سبک «ریونانت» (Rayonnant) گوتیک فرانسوی به حساب میآید. برای نمای این کلیسا از سنگ‌کاری‌های کوچک و 15 پنجره‌ی بسیار بزرگ رنگی استفاده شده و یک قرن بعد از تأسیسش، یک پنجره‌ی گرد شبیه گل رز نیز به آن اضافه کردند که بر خلاف پنجره‌های دیگر، از رنگ سبز نیز در آن به کار برده شده است. شیشه‌های قسمت بالایی این کلیسا، حدود 600 متر مربع وسعت دارند و طراحی بی‌نظیرشان، تصاویری از انجیل را به نمایش می‌گذارد که هم مربوط به عهد قدیم و هم عهد جدید می‌شود. اگر بیشتر در این اشکال دقت کنید، متوجه می‌شوید که تقریباً 1،130 طرح از کتاب مقدس را با استفاده از دو رنگ آبی و قرمز پر رنگ به تصویر کشیده‌اند.

از آن جایی که طبقه‌ی بالای کلیسای سنت چاپل مخصوص پادشاه بود، برای دکور این بخش، بسیار هزینه و آن را با مجسمه‌های بی‌شماری تزئین کرده‌اند و پنجره‌های بزرگ رنگی نیز قرار داده‌اند که از 1113 قطعه شیشه‌ی کوچک تشکیل شده‌اند و باعث می‌شوند این قسمت، همیشه نور داشته باشد.

نوشته‌های روی بعضی از شیشه‌ها به زبان فرانسوی است و در مجموع، قدرت لویی نهم را به نمایش می‌گذارند. مجسمه‌ی مریم مقدس در طبقه‌ی پایین این کلیسا قرار دارد و بیشتر از رنگ آبی و قرمز برای تزئین آن استفاده شده که یادآور دکور اصلی آن در قرون وسطی می‌باشد. دیوارنگاری «بشارت» (Annunciation) که هنوز هم بر روی برآمدگی دیوار شرقی کلیسای سنت شاپل قرار گرفته، به قرن 13 تعلق دارد و قدیمی‌ترین نقاشی دیواری پاریس به شمار می‌رود.

با اینکه این کلیسا در طول تاریخ چندین بار بازسازی شده، اما هنوز هم می‌توان گفت که تا حد زیادی به ظاهر اولیه‌اش شبیه است.

اگر قصد سفر به پاریس را دارید میتوانید به آژانس راه و رسم سفر مراجعه کنید. آژانس مسافرتی راه و رسم سفر آماده ارائه بهترین خدمات مسافرتی با نازل ترین قیمت برای شما عزیزان می باشد. شما می توانید با انتخاب تور پاریس یک سفر به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.