موزه لوور پاریس

Louvre Museum Paris

پاریس یکی از مکان های مورد علاقه ی مردم برای مسافرت است. مکان‌های دیدنی در شهر پاریس کم نیست اما بعضی از آنها جزو بایدهایی هستند که تمام گردشگران تور پاریس می‌بایست در لیست بازدید خود قرار بدهند. آژانس راه و رسم سفر در این بخش قصد دارد تا به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی پاریس، به نام موزه لوور بپردازد، در ادامه با ما همراه باشید.

موزه لوور یکی از معروف ترین موزه های جهان و یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهر پاریس به حساب می آید. آثار موجود در این موزه بسیار کمیاب بوده و نظر افراد بسیاری را به خود جذب کرده است. لازم به ذکر است که در سال های اخیر موزه ای در کشور امارات به نام موزه لوور ابوظبی ساخته شده است.

تاریخچه موزه لوور

در ابتدا لازم است بدانید که ساختمان این موزه در کاخ لوور قرار گرفته، ساخت این کاخ در اواخر قرن 12 میلادی به دستور پادشاه آن زمان فرانسه (فلیپ دوم) آغاز شده است. این کاخ تا به امروز چندین بار بازسازی شده، همچنین لازم به ذکر است که بخش های بجا مانده از بنای اولیه در زیر زمین موزه نگهداری می شود.

در قرن 14 میلادی بخش های بسیاری به این بنا اضافه شد، این کاخ در قرن 15 میلادی تخریب گشت و پس از آن ساختمان امروزی لوور بنا نهاده شد. سال ها بعد کاربرد تدافعی این قلعه کمرنگ شد و در سال 1546 میلادی، فرانسوای اول (پادشاه فرانسه) این کاخ را به عنوان محل سکونت خود انتخاب نمود، پس از آن کاربرد این کاخ تغییر یافت و به مکان رسمی سکونت پادشاهان کشور فرانسه تبدیل گشت.

تا به امروز بخش های مختلفی به این کاخ اضافه شده است، پادشاهان فرانسه هر کدام به صورت جداگانه این بنا را گسترش داده اند، همچنین پادشاهان در زمان جنگ جهانی دوم آثار موجود در کاخ را مخفی کرده اند تا هیچ گونه آسیبی به آن ها نرسد.

بخش غربی این موزه در سال 1546 میلادی به دستور پادشاه فرانسیس، به سبک معماری رنسانس فرانسه ساخته ش است، در پی این بازسازی شکل کلی بنا کمی تغییر یافت و دو حیاط به آن اضافه گشت.

در سال 2015 میلادی تعداد بازدید کنندگان موزه لوور به بیش از 8.5 میلیون نفر رسیده و تا به امروز این آمار در حال افزایش است، همین امر سبب شده است که دولت فرانسه برای بازسازی و تغییر برخی بخش های موزه مانند ورودی و اطراف هرم شیشه ای، اقدام کند.

این هرم که امروزه به عنوان نماد موزه لوور شناخته می شود، توسط معمار معروف آمریکایی به نام "آی ام پی" ساخته شده است. برخی افراد پس از رونمایی از هرم، با وجود آن مخالفت کرده و دلیل مخالفت خود را توهین به مقدسات اعلام کرده اند، این هرم در آن زمان برای قدردانی از 4.5 میلیون بازدید کننده موزه لوور، ساخته شده است.

جالب است بدانید که طراحی این هرم به شکلی بوده که نور خورشیده به طبقه زیر همکف رسیده و آنجا را روشن می کند. گردشگران تور پاریس در کنار بازدید از این هرم شیشه ای می توانند از مجسمه ها و آثار دوران رنسانس بازدید کنند.

موزه ی لوور دارای هشت بخش مختلف بوده و تعداد آثار موجود در آن به بیش از 38 هزار اثر می رسد، جالب است بدانید کلمه لوور در فرانسه به معنی روشنایی آسمان می باشد. موزه لوور که در منطقه یک پاریس، در کنار رودخانه سن قرار گرفته است، در سال 2017 میلادی بیش از 9 میلیون بازدید کننده داشته، همین امر سبب شده است که عنوان پربازدید ترین موزه جهان را دریافت کند. سقف بنای این موزه با موزاییک و نقاشی های زیبا تزیین شده است.

اکثر آثار موجود در موزه لوور زیر مجموعه هنر، فرهنگ و تاریخ بشر می باشد، از معروف ترین آثار موجود در این موزه می توان به بانوی صخره ها اثر لئوناردو داوینچی، نقش برجسته های آشوری، مونالیزا اثر لئونارداوینچی، لوح حمورابی، ظروف گلی آشوری، بخش های تخت جمشید، بز بالدار طلایی و ونوس میلو اشاره کرد، تاریخچه برخی از آثار موجود در این موزه به سال ها پیش از میلاد مسیح باز می گردد، همچنین گردشگران تور پاریس باید بدانند که برخی از آثاری که امروزه در این موزه نگهداری می شوند در پی جنگ ناپلئون در مصر و ایتالیا، غارت شده است.

از قدیمی ترین آثار این موزه می توان به سفال هایی اشاره کرد که قدمتی 5 هزار ساله دارند.

لازم به ذکر است که 38 هزار اثری که در این موزه به نمایش عموم گذاشته شده است تنها بخش کوچکی از آثار نگهداری شده در آن بوده، تعداد آثار نگهداری شده در موزه لوور بیش از 422 هزار اثر می باشد.

در این موزه بیش از 2200 نفر کار می کنند که از این تعداد در حدود 1200 نفر امنیت موزه را تامین کرده و 48 نفر از آن ها آتش نشان می باشند.

سالن ایران در موزه لوور

بخش آثار ایران در واقع از سالن 12 شروع شده و تا سالن 20 ادامه دارد، همچنین لازم است بدانید که بخش عظیمی از این آثار در دوران پادشاهی مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه، جهت کسب امتیازات مختلف، به کشور فرانسه اهدا شده اند.

از زیباترین آثار متعلق به ایران که در موزه لوور قابل مشاهده است می توان به سرستون اصلی تخت جمشید و سنگ نگاره کمان داران اشاره کرد.

بجز موارد بالا، عتیقه های باستانی دیگری از کشور ایران مانند صفحات شاهنامه، نقاشی های مربوط به صفویه، کتیبه های داریوش، بز بالدار طلایی و کاسه های گلی در این موزه قابل مشاهده است.

اگر قصد سفر به پاریس را دارید میتوانید به آژانس راه و رسم سفر مراجعه کنید. آژانس مسافرتی راه و رسم سفر آماده ارائه بهترین خدمات مسافرتی با نازل ترین قیمت برای شما عزیزان می باشد. شما می توانید با انتخاب تور پاریس یک سفر به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.