بوستان جنگلی ناژوان

بوستان جنگلی ناژوان

اصفهان دارای سه هزار و هفتصد هکتار ( ۳۷ میلیون متر مربع) فضای سبز شهری است  که با داشتن سرانه فضای سبز ۲۴ متر مربع بالاترین رتبه را در سطح کلان شهرهای ایران دارد.

بوستانهای کنار و مشرف بر زاینده رود که به بوستانهای ساحلی نیز مشهور هستند از مهمترین فضاهای سبز اصفهان می باشند. زیباترین و منحصر بفردترین فضای سبز اصفهان بوستان جنگلی ناژوان است که در غرب اصفهان و در کنار زاینده رود قرار دارد.

نام برخی از بوستانهای ساحلی و غیر ساحلی چنین است: بوستان های ساحلی: ناژوان، سعدی، زاینده رود، کودک، ملت، آیینه خانه، آبشار، مشتاق و باغ گلها. بوستانهای غیر ساحلی: قلمستان، نقش جهان، استقلال، باغ فدک و باغ غدیر.

در بخش غربی شهر اصفهانی هنوز فضای سبز بکر و طبیعی خودنمایی می کند به نام ناژوان که اسمش را به دلیل تراکم بالای درختان ناژ و صنوبر موجود در منطقه گرفته است. این فضای ۱۲۰۰ هزار هکتاری علاوه بر اینکه ریه شهر به حساب می آید یکی از منالطق گردشی و توریستس اصفهان هم شناخته می شود.
در این مجموعه علاوه بر امکانات گردش وپیک نیک می توانید ورزش و تفریحات گروهی هم داشته باشید مثل دوچرخه سواری و والیبال و .از دیگر امکانات تفریحی این مجموعه می توان به پروژه تله سیژ و باغ پرندگان، باغ خزندگان، باغ پروانه ها و باغ گل های زینتی اشاره کرد.

در بخش غربی شهر اصفهان و کمی پایین‌تر از جاده ساحلی نوژان، پارک آبی مخصوص کودکان وجود داره که طراحی اینجا هم ویژه بچه هاست. از جمله اینکه عمق این محوطه بازی بیشتر از ۴۰ سانتی‌متر نیست و کل فضا با کفپوش‌های ضربه‌گیر پوشانده شده است.

در این محوطه بچه‌ها می تونن آب‌بازی کنن و خانواده‌ها هم از سلامت آب این مجموعه اطمینان داشته باشند. چون آب آن از نوع آب شرب شهری است و به شیوه کلرزنی ،گندزدایی می‌شود .

 

ناژوان

ناژوان ترکیب یافته است از دو کلمه ناژ و وان که ناژ یا ناژو گیاهی است از خانواده صنوبر که آن جمله اند تبریزی کبوده صنوبر و (وان) پسوند است برای جا و مکان و ناژ نان یا ناژوان به معنی جایگاه درختان ناژ و صنوبر  است.

این پارک جنگلی بسیار خرم و زیبا به وسعت ۱۲۰۰ هکتار در حاشیه شمالی و جنوبی رودخانه زاینده رود واقع است که توسط اراضی کشاورزی، باغ های دو سویه و رودخانه زاینده رود با توسعه شهری محصور شده است. اراضی محدوده ناژوان به دلیل دارا بودن پوشش سبز و عبور رودخانه از آن در مجموع اقلیم معتدلتری نسبت به اصفهان دارد و دسترسی به آن از طریق بزرگراه شهید حبیب اللهی و خیابان الفت و عبور از پل زاینده رود در مجاورت باغ پرندگان امکان پذیر می باشد. این گردشگاه یکی از نقاط سرسبز و خرم حاشیه زاینده رود میباشد و سرچشمه اکثر مادی های شهر اصفهان از این منطقه ناژوان است.

رطوبت بیشتر، وزش نسیم های محلی و اختلاف دما با شهر شرایط بسیار مناسبی را از نظر آب و هوایی برای این بخش از پیرامون شهر ایجاد می کند که همراه با چشم اندازهای زیبا، جاذبه بسیار زیادی را برای شهروندان در زمینه گذران اوقات فراغت، تفریح، پیاده روی و ورزش فراهم کرده است.

با توجه به وضعیت قرار گرفتن این پارک در مسیر بادهای غربی جنوب غرب به شمال شرق و وضعیت قرار گرفتن اکثر صنایع آلاینده در غرب اصفهان این پارک به عنوان فیلتر طبیعی برای شهر اصفهان عمل می نماید و بر همین اساس است که اراضی ناژوان را به عنوان ریه شهر اصفهان می شناسند و هرگونه دخل و تصرف و تغییر در ساختار طبیعی این پارک موجب تشدید وضعیت بحرانی آلودگی شهر اصفهان و وضعیت خطرناکی برای کلان شهر اصفهان به وجود خواهد آورد.

 

پارک جنگلی ناژوان دارای مراکز گردشگری زیر می باشد:

  • باغ پرندگان
  • باغ موزه پروانه ها
  • باغ خزندگان زنده
  • تله سیژ
  • پارک آبی کودکان