موزه چهلستون

 

موزه چهلستون

 

موزه جايگاه تاريخ، فرهنگ و تمدن و سير تكامل و پيشرفت ملتها است. موزه مكان تجلي آداب و رسوم و سنن ملي و مذهبي انسانهاي گذشته و فرهنگستان تاريخ و اعصار و عبرت براي دنياي امروز است كه چه بوديم، چه هستيم و سرنوشت بشري به كجا خواهد رفت و به طور كلي موزه جايگاه فرهنگهاست.

در راستاي اين اهداف و حفظ و نگهداري مجموعه كاخ و آثار به جا مانده از گذشته و معرفي به نسل آينده كاخ چهلستون به موزه تبديل گرديد.

نماي ساختمان مربوط به دوران صفويه بوده و ساخت و ساز كاخ درسال۱۰۵۷هجري به اتمام رسيده است. 

در مهر ماه ۱۳۲۷ هجري شمسي با حضور عاليترين مقامات مملكتي و اساتيد و هنرمندان و علاقمندان اين مرز و بوم به موزه تبديل گرديد كه اسامي آنها در دفتر يادبود به جا مانده و ثبت وضبط گرديده است.

در سال ۱۳۴۳ ه . ش به منظور تعميرات اساسي كاخ چهلستون اشياء و اموال فرهنگي موقتاً به تالار اشرف (واقع در ضلع جنوب شرقي كاخ چهلستون) منتقل گشت و حدوداً پنج سال از اين تالار به عنوان (موزه تالار اشرف) استفاده شد.

كليه اموال فرهنگي كاخ موزه چهلستون جمع آوري و در انبارهاي مختلف نگهداري و محافظت گرديد تا زمان انقلاب اسلامي با ادغام دو اداره جهانگردي و فرهنگ و هنر سابق و تشكيل اداره ارشاد اسلامي مجدداً اموال موزه چهلستون به همين مكان منتقل و موزه چهلستون بازگشايي شد با تشكيل سازمان ميراث فرهنگي در سال ۱۳۶۷ه . ش كاخ چهلستون دوباره تبديل به موزه گرديد.

در اين موزه نسخ خطي، نگارگري و ظروف كاربردي و تزئيني متعلق به دوران اسلامي خصوصا" صفويه به نمايش گذارده شده و نمايشگاههاي ادواري به مناسبتهاي مختلف برگزار مي‌گردد.

اين موزه از لحاظ قدمت بعد از كاخ گلستان دومين موزه ايران مي باشد.