ویزای شنگن

" ویزای شنگن"

 

 1.معاهده شنگن

معاهده شنگن یک قرارداد است که در سال ۱۹۸۵ بین چند کشور امضا شد؛ با این معاهده، ورود ساکنین کشورهای اروپایی، بدون ویزا به این کشورها آزاد شد تا مشکلات رفت و آمد بین مرزی برای آنها کم شود. بنابراین ویزای شنگن برای کسانی است که ساکن یا اتباع کشورهای محدوده شنگن نیستند و می‌خواهند به این محدوده وارد شوند. ۲۶ کشور عضو معاهده شینگن هستند: آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک، لیتوانی، لتونی، لیختن اشتاین، لهستان، مجارستان، اتریش، استونی، اسلواکی، اسلوونی، چک، ایسلند، مالت، یونان و سوئیس. ساکنین و اتباع کشورهای قاره آمریکا، (غیر از چند کشور معدود مثل کلمبیا، پرو، بولیوی و…) و ساکنین و اتباع قاره استرالیا و کشورهای ژاپن، کره جنوبی و مالزی نیازی به اخذ ویزای شنگن ندارند و می‌توانند به مدت حداکثر ۹۰ روز به این کشورها وارد و یا خارج شوند. با راه‌اندازی سیستم وی آی اس در یازدهم مهر ماه ۱۳۹۱ قوانین گرفتن ویزا و ورود به شنگن یکپارچه‌تر شد. VIS سامانه اطلاعات ویزای کشورهای عضو شنگن است؛ اطلاعات جامع ویزاها در این سیستم ثبت می‌شود و در مرزهای ورودی شنگن در اختیار مقامات مرزی قرار می‌گیرد.

بسیاری از ایرانیان رویایه سفر به اروپا را در سر دارند. برای سفر به کشورهای اروپایی اخذ ویزای شنگن الزامی است. برای گرفتن ویزای اتحادیه اروپا بهتر است از طریق محدوده شنگن اقدام کنید. میتوانید با ویزای شنگن به تمامی کشورهای عضو پیمان اروپا سفر نمایید. در صورتی که ویزای شنگن داشته باشید بقیه کشورهای اتحادیه اروپا نظیر سوئیس به راحتی به شما ویزا خواهند داد.

 

2.ویزای شنگن چیست؟

برای ورود به منطقه شنگن نیاز به ویزای شنگن (Schengen Visa) دارید. این ویزا ورود به ۲۶ کشور عضو این پیمان را مجاز می نماید و دارنده این ویزا می تواند برای مدت‌ زمان مشخص به هریک از کشورهای عضو پیمان شنگن سفر کند. ماهیت و هدف از سفر متقاضی تعیین کننده نوع و مدت زمان ویزای شنگن خواهد بود. به بیان دیگر اینکه هدف از سفر شما شرکت در تورهای گردشگری است یا انجام فعالیت تجاری و یا صرفا توقف چند ساعته در یکی از کشورهای عضو، نوع ویزا و مدت اعتبار آن را تعیین خواهد کرد. ویزای شنگن می‌تواند توسط هر یک از کشورهای عضو این پیمان صادر شود و به رعایت برخی قوانین، دارنده آن می‌تواند در مدت زمان اعتبار ویزا بدون مشکل در هر یک از کشورهای منطقه شنگن تردد نماید.

 

3. انواع ویزای شنگن

ویزاها به ۳ دسته کلی تقسیم بندی می‌شود:

        _ ویزای اتحادیه شنگن یا (Uniform Schengen Visa USV)

        _ ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای یا (Limited territorial validity visa LTV)

        _ ویزای ملی یا (National Visa)

ویزای اتحادیه شنگن در واقع همان ویزای گردشگری اروپا است. دارنده این ویزا اجازه دارد هر ۶ ماه یک‌بار به مدت حداکثر ۹۰ روز به کشورهای عضو اتحادیه شنگن سفر کرده و در آن اقامت داشته باشد.

بر اساس هدف متقاضی از سفر به هر یک از کشورهای عضو پیمان اتحادیه اروپا، ویزای شنگن به ۳ دسته ویزای A, B, C تقسیم می‌شوند که طبعا یکی از آنها به متقاضی تعلق می‌گیرد:

ویزای شنگن نوع A:

ویزای نوع A نوعی ویزای ترانزیت فرودگاهی است که تنها به فرد اجازه می‌دهد تا در یکی از فرودگاه‌های حوزه شنگن پرواز خود را تعویض و به کشوری خارج از حوزه شنگن سفر کنید. این ویزا تنها برای استفاده از فرودگاه‌های محدوده شنگن معتبر است و فرد اجازه خروج از فرودگاه را نخواهد داشت.

ویزای شنگن نوع B:

ویزای نوع B نیز نوعی ویزای ترانزیتی است که الصاق آن به پاسپورت، به فرد اجازه خواهد داد تا ظرف حداکثر ۵ روز از خاک کشوری در منطقه شنگن عبور کنید.

ویزای شنگن نوع C:

ویزای نوع C در واقع ویزای کوتاه ‌مدت برای سفر به حوزه شنگن است و فرد مجاز است طبق مدت زمان درج شده در هنگام صدور ویزا، در کشورهای عضو اتحادیه شنگن اقامت داشته باشد.

ویزای نوع C خود بسته به اهداف سفر و شرایط متقاضی به ۳ دسته تقسیم بندی می‌شوند:

          _ ویزای یک بار ورود شنگن

          _ ویزای دوبار ورود شنگن

          _ ویزای چندبار ورود شنگن یا مولتیپل شنگن

در مورد ویزای چندبار ورود یا مولتیپل، دارنده‌ی ویزا می‌تواند طی یک بازه زمانی 180 روزه به کشورهای عضو شنگن سفر کند و مدت زمان اقامت او می‌تواند حداکثر 90 روز باشد. اما در مورد ویزاهای یکبار ورود یا دوبار ورود، مدت زمان اعتبار ویزای شما وهمچنین تعداد روزهایی که مجاز هستید در کشورهای حوزه شنگن مقیم باشید به اجازه‌ی سفارت بستگی دارد. در این  موارد در ویزای شما ذکر می‌شود که از چه تاریخی اجازه ورود به حوزه شنگن را دارید و آخرین روزی که اجازه اقامت دارید چه روزی است. همچنین تعداد روزهای مجاز اقامت شما تعیین می‌شود.

 

4. آنچه که باید در مورد ویزای شنگن بدانید

بسیاری از افراد تصور میکنند که یک ویزا به معنی تضمین ورود به محدوده شنگن است. اما یک ویزای شنگن فقط به معنی تضمین رسیدن به یکی از مرزهای شنگن است, نه بیشتر. پس از آن مقامات مرزی شنگن تصمیم میگیرند که به شما اجازه ورود داده و یا به دلایلی از ورودتان به محدوده شینگن جلوگیری بعمل آورده و شما را به کشوری در خارج از شنگن که از آن آمده اید اخراج کنند. مقامات مرزی ویزای شنگن قانونا میتوانند حتی در صورت دارا بودن ویزای معتبر, از ورود شما به شنگن جلوگیری بعمل آورده و شما را به کشوری که از آن آمده اید اخراج کنند. برای مثال ممکن است فرد با ارائه مدارک جعلی و یا فاقد اعتبار در سفارتخانه موفق به گرفتن ویزا شده باشد. از جمله به همین دلیل مرزها ورودی شنگن این حق را دارند که همه مسافرین ورودی دارای ویزا را مورد کنترل مجدد قرار دهند و در صورتی که دارای شرایط ورود نباشند از ورود آنان به محدوده شنگن جلوگیری بعمل آورند.

 

5. به نوع ویزای خود توجه کنید

در یک ویزای شنگن تاریخ و ارقام مختلفی وجود دارد که عدم توجه به آن ممکن است در مواردی منجر به مشکلات جدی گردد. به این تاریخ و ارقام به دقت توجه کنید. این موارد در مورد ویزای صادر شده توسط همه کشورهای عضو محدوده مشترک است.

تاریخ اعتبار ویزای شنگن : یکی از بزرگترین اشتباهات ایرانیان که در مواردی منجر به بروز مشکلات جدی برای آنان در مرزهای سوئد یا شنگن میگردد این است که تصور میکنند تاریخ اعتبار یک ویزا به معنی تاریخی است که میتوانند در طی مدت آن در شنگن به سر ببرند. در حالیکه تاریخ اعتبار یک ویزای شنگن فقط به معنی آن است که دارنده ویزا در طی آن حق استفاده از ویزای خود را دارد و ویزا در خارج از چهارچوب آن اعتبار ندارد. اینکه فرد مجاز است چه مدت در شنگن به سر ببرد بصورت رقم روزانه (از یک تا ۹۰ روز) جداگانه در ویزا درج شده است.

 

6. در چه صورت می توانید برای ویزای شنگن درخواست بدهم؟

گرفتن ویزای شنگن مثل هر ویزای دیگری شرایط خاصی را می طلبد. هر آدمی اجازه دارد برای ویزای شنگن درخواست بدهد، به شرطی که بتواند برای هزینه های سفر در طول مدت اقامت اش در منطقه ی شنگن استطاعت مالی داشته باشد.

 

7. شرایط اخذ ویزای شنگن

سفارت خانه هر کشور اروپایی شرایط خاص خود را برای صدور ویزا دارد اما در بسیاری از موارد شرایط اخذ ویزا در کشورهای این منطقه مشابه است.  مهمترین مواردی از شرایط متقاضی برای اخد ویزای شنگن چک می‌شود عبارتند از:

     _ مدارک متقاضی

     _ شرایط سنی متقاضی (سفارت‌های اروپایی در قبال افراد مجرد زیر ۳۰ سال که سابقه سفر به اروپا نداشته‌اند، سخت گیری بیشتری اعمال می‌کنند)

     _ سابقه سفر متقاضی

البته این بررسی‌ها طبعا با هدف افزایش شانس متقاضی برای ویزا شدن صورت می‌گیرد و در بسیاری موارد اساسا منعی برای درخواست ویزا شنگن وجود ندارد. برای مثال متقاضی مجردی که کمتر از ۳۰ سال سن دارد و تاکنون به هیچ کشور اروپایی سفر نکرده است و از سوی دیگر مدارک مالی چندان قانع کننده‌ای نیز ارائه نداده ‌است، اگرچه مشکلی برای درخواست این ویزا ندارد اما شانس ویزا شدن این درخواست بسیار پایین است. بنابراین بررسی شرایط برای بالا بردن درصد موفقیت است.

 

8. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شینگن

مدارک مورد نیاز شاید مهمترین بخش برای درخواست این ویزا باشد، زیرا پیش از مصاحبه این مدارک شماست که معرف شما خواهد بود. به بیان دیگر همین مدارک ارائه شده توسط متقاضی سرنوشت ویزا شدن و یا ریجکت درخواست وی را تعیین می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شنگن را با هم مرور می‌کنیم:

     _ تکمیل فرم درخواست ویزا

     _ عکس مناسب

     _ شناسنامه

     _ گذرنامه

     _ مدارک شغلی و کاری

     _ مدارک بانکی و مالی

     _ سند ملکی ( به استثنای سفارت فرانسه برای دیگر سفارتها الزامی میباشد)

     _ بلیط پرواز

     _ رزرو هتل

     _ بیمه مسافرتی

تمام مدارک باید به زبان مورد درخواست سفارت ترجمه شوند و در روز انگشت نگاری توسط متقاضی به سفارت تحویل داده شوند.

 

9. مراحل درخواست ویزای شنگن

مهمترین موضوع در مراحل درخواست ویزای شنگن، وقت سفارت است. بنابراین توصیه ما به متقاضیان محترم ویزای شینگن این است که پیش از پر کردن فرم‌های مربوطه و تکمیل مدارک برای تعیین وقت سفارت اقدام نمایند. مراحل درخواست این ویزا به شرح زیر است:

     _ بررسی مدارک متقاضی توسط کارشناسان بخش ویزا باهدف تایید واجد شرایط بودن

     _ پر کردن فرم‌های مربوطه

     _ عقد قرارداد با هلدینگ راه و رسم سفر

     _ درخواست وقت سفارت توسط کارشناسان اجرایی راه و رسم سفر

     _ بررسی مجدد مدارک پس از ترجمه و بر طرف کردن نواقص احتمالی

     _ ارسال مدارک متقاضی به سفارت توسط کارشناسان اجرایی راه و رسم سفر

     _ انجام انگشت نگاری توسط متقاضی

 

10. دریافت ویزای شنگن بصورت محدود

اعتبار ویزای شنگن فقط توسط کشور صادر کننده مشخص می‌شود و فردی که دارای ویزای محدود است فقط به آن کشور اجازه ورود دارد یا کشورهایی که در هنگام اخذ ویزا آن‌ها را ذکر کرده است. در غیر اینصورت اجازه ورود به سایر کشورهای عضو شنگن را نخواهید داشت.

برای دریافت ویزای شنگن به جز مدارکی که ذکر کردیم با توجه به نوع ویزایی که دریافت می‌کنید ممکن است مدارک دیگری هم از متقاضی دریافت شود. شایان ذکر است یکی از مدارک دریافت ویزای شنگن پرینت رزرو بلیط هواپیما است اما به شما توصیه می‌کنیم تا قبل از دریافت ویزای خود بلیط هواپیمای خود را قطعی نکنید. اگر فرد فقط برای گردش و دیدار خانواده یا دوستان خود قصد دریافت ویزا را دارد لازم است مدارکی مبتنی برای اثبات حرفش به سفارت خانه تحویل دهد.

 

11. مصاحبه سفارت برای ویزای شنگن

مصاحبه ویزای شنگن، در روز تعیین شده توسط سفارت و در همان زمان ارائه مدارک انجام می‌شود. این مصاحبه به زبان فارسی است و معمولا سوال‌هایی کلی در مورد خود شخص و دلایل سفر خواهد بود. سعی کنید به سوالات پاسخ‌های مختصر و کامل بدهید و به هیچ وجه حرفی به غیر از واقعیت مطرح نکنید. عکس و اثر ده انگشت مسافر هم در زمان مصاحبه برای ثبت در سیستم VIS گرفته می‌شود.

 

12. مدت اعتبار ویزای شنگن

مدت اعتبار ویزا حداکثر ۹۰ روز برای یک دوره شش ماهه می باشد.

ویزای شنگن دو تاریخ مشخص دارد؛, یک تاریخ اعتبار ویزا و یک تعداد روزهای مجاز ویزا که حداکثر ۹۰ روز است.

برای ورود به حوزه ی شنگن میبایست هر دو تاریخ اعتبار داشته باشند.

یک کد نیز برای مشخص شدن تعداد دفعات مجاز ورود متقاضی به محدوده شنگن وجود دارد که می‌تواند از یک تا بی نهایت باشد.

در صورتی که برای بار نخست است که قصد وارد شدن به حوزه شنگن را دارید , ویزای 15 روزه دریافت خواهید کرد و برای بار اول با درخواستتان مبنی بر اقامت بیش از 15 روز موافقت نخواهد شد.

 

13. بعد از صدور ویزا، چه مدت می توانم در منطقه ی شنگن اقامت داشته باشم؟

با توجه به نوع ویزایی که از جانب سفارت/ کنسولگری مشخص در هر یک از کشورهای عضو شنگن صادر می شود، بر اساس ماهیت سفر و دیگر مقتضیات مربوطه محدودیت های مختلفی برای هر ویزای خاص اعمال می شود. با این حال، متداول ترین نوع ویزایی که به مسافران اعطا می شود در هر دوره ی شش ماهه تا حداکثر 90 روز بعد از تاریخ ورود اعتبار دارد.

بعد از اخذ ویزای شنگن از آن به خوبی نگهداری کنید به خاطر داشته باشید که در یک کشور خارجی، گذرنامه به منزله کارت شناسایی و برگه هویت شماست و همچنین داشتن ویزای شنگن به منزله ورود قانونی شما به خاک آن کشور است که به همین دلیل باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید‌.

 

14. مدت زمان بررسی و تایید ویزای شنگن

مدت زمان بررسی و تایید ویزای شنگن به دو بخش تقسیم بندی می شود. بخش نخست مدت زمان بررسی مدارک پیش از ارسال به سفارت مربوطه و بخش دوم مدت زمان بررسی مدارک در سفارت مد نظر است.

1) بطور میانگین مدت زمان بررسی مدارک مورد نیاز برای ویزای شنگن و برطرف کردن نواقص و کاستی‌های احتمالی در مجموعه راه و رسم سفر حدود ۲ هفته زمان خواهد برد.

2) مدت زمان بررسی و تایید ویزای شینگن در سفارت نیز حدودا ۳ هفته به طول خواهد انجامید.

به بیان دیگر از زمان ارسال مدارک ترجمه شده و نهایی به سفارت انجام انگشت نگاری توسط متقاضی، حدود ۳ هفته زمان بررسی و تایید طول می‌کشد.

 

15. دلایل رد شدن ویزای شنگن

رد شدن ویزا آن هم در آستانه تعطیلات و سفر شاید بدترین خبر ممکن برای هر کسی باشد. رد شدن یا ریجکت ویزای شنگن دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد که برای هر پرونده متفاوت خواهد بود اما بدترین اتفاقی که بعد از ریجکت می‌افتد این است که متقاضی دست کم برای مدت ۶ ماه نمی‌تواند از هیچ سفارت اروپایی دیگری برای دریافت ویزای شنگن اقدام نماید.

نکته مهم در این بین این است که هیچ فرد حقیقی و حقوقی نمی‌تواند ویزا شدن درخواست شنگن را تضمین کند! تنها کاری که می‌توان انجام داد اعتماد به موسسات معتبر و با سابقه در این رابطه است تا با دقت و حساسیت بالا و با تکیه بر دانش به روز و تجربیات موجود، شانس صدور ویزا را به حداکثر برسانند.

وب سایت رسمی شنگن مهمترین دلایل رد شدن این ویزا را به شرح زیر عنوان کرده است:

  _ مدارک جعلی؛ تحت هیچ شرایطی با مدارک جعلی برای ویزای شنگن اقدام نکنید چون در ۹۹ درصد مواقع درخواست شما رد خواهد شد.

  _ فعالیت‌های مجرمانه در گذشته و یا در حال حاضر

  _ گذرنامه مخدوش و یا آسیب دیده

  _ توضیحات نا کافی در مورد دلایل سفر

  _ گذرنامه نا معتبر (پاسپورتی که در زمان درخواست از اعتبار آن کمتر از ۳ ماه مانده باشد)

  _ نامه مرجع نا معتبر

  _ عدم ارائه هدف مشخصی از سفر

  _ عدم اثبات تمکن مالی برای سفر

  _ ارائه گواهی تولد و یا ازدواج نا معتبر

  _ بیمه نامه نامعتبر مسافرتی

  _ ناتوانی در ارائه مدارک اسکان

  _ وضعیت نامطلوب ویزای شنگن؛ مواردی همچون برنامه سفر غیر منطقی می‌تواند به ریجکت ویزای شما بیانجامد.

 

16. پیامدهای منفی حضور غیرمجاز در حوزه ی شنگن

به هیچ عنوان نبایست بعد از انقضای ویزای شنگن یا پس از سپری شدن تعداد روزهای مجاز ویزای شنگن، در محدوده شنگن باقی ماند یا باید کشور مربوطه را ترک کرد و یا نسبت به تمدید ویزای شنگن اقدام نمود.

 

17. عدم تمدید ویزای شنگن چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت

1) متقاضی در آینده برای اخذ ویزای شنگن دچار مشکلات جدی خواهد شد و شانس بسیار کمی جهت دریافت مجدد ویزای شنگن خواهد داشت.

2) در صورتی که حادثه ایی رخ دهد امکان دریافت هیچ کمکی از بیمه مسافرتی نخواهیم داشت و مجبور به پرداخت هزینه های سنگینی خواهیم شد

3) چنانچه بدون داشتن ویزای شنگن معتبری در داخل شهر مورد کنترل پلیس قرار بگیریم, به عنوان خارجی غیر قانونی بازداشت شده و زندانی شده و ضمن اخراج از کشور مربوطه تا مدت های طولانی قادر به برگشت به حوزه ی شنگن نخواهیم شد.

 

18. ویزای شنگن برای سفر به اروپا

داشتن ویزای شنگن برای سفر به اروپا یکی از ملزومات سفر است. در صورتی که میخواهید به اروپا سفر کنید و یا در تور اروپا شرکت کنید, هرچه زودتر برای گرفتن ویزای شنگن اقدام کنید.

اروپا از نظر ویزا گرفتن برای ایرانی ها به سه منطقه بریتانیا، منطقه شنگن و کشورهای اتحادیه و اروپا شرقی تقسیم می شود. گرفتن ویزای بریتانیا با پاسپورت ایرانی نسبتا ساده است فقط کافی است بتوانید ثابت کنید قدرت پرداخت هزینه های سفر و قصد برگشت به ایران را دارید. در صورتی که دعوت نامه از کسی در انگلیس داشته باشید خود به خود فرد دعوت کننده تعهد برگشت شما به ایران را به عهده می گیرد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش راه و رسم سفر در شرکت تماس حاصل نمایید.

021-45246