book-open معروف ترین جاذبه های گردشگری تفلیس

19 دی ، 1400
راه و رسم سفر

معروف ترین جاذبه های گردشگری تفلیس

تفلیس، پایتخت کشور گرجستان مانند سایر پایتخت‌های اروپایی دارای سازه های مدرن با بناها و معماری تاریخی و قدیمی است که به زیبایی هر چه تمام تر در کنار هم قرار گرفته اند و تصویری زیبا و چشم نواز را به وجود آورده اند.

تفلیس به عروس شهرهای آسیای میانه و قفقاز مشهور است. آژانس راه و رسم سفر در این مقاله قصد دارد تا به معرفی معروف ترین جاذبه های گردشگری تفلیس بپردازد، در ادامه با ما همراه باشید.

پارک ملی (National Park Tbilisi)

پارک ملی تفلیس، در واقع نخستین پارک ملی است که در گرجستان وجود داشته است و جزو 9 پارک ملی است که در این کشور موجود است که در بخش شمالی شهر تفلیس قرار گرفته است.  مساحت کلی این پارک حدوداً 243 کیلومتر مربع می باشد و یکی از جاهایی است که به مسافران تور گرجستان پیشنهاد می شود از آن بازدید کنند. در پارک ملی تفلیس گیاهان و حیوانات جالب توجهی مشاهده خواهید کرد. از جمله گیاهان منحصر به فردش می توان به بلوط، ممرز و راش، پیچک ایرانی و بداغ جنگلی اشاره کرد. همچنین حیوانات خاصی چون گوزن قرمز یا مارال، روباه قرمز، سمور سنگی، قرقی، عقاب شاهی، عقاب خال دار بزرگ و پیغو نیز در این پارک ملی دیده می شود.

در پارک ملی تفلیس، این امکان وجود دارد که طبیعت گردی و پیاده روی بروید، همچنین می توانید در مسیرهای دوچرخه سواری که دارد ورزش کنید و از طبیعت موجود لذت ببرید. همچنین امکان آن را دارید تا به بازدید صومعه های تاریخی و باستانی موجود در این پارک ملی بروید. این پارک از مرکز شهر تفلیس حدودا 30 دقیقه فاصله دارد که می توانید برای رسیدن به آن از تاکسی و مترو استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی پارک ملی، اینجا کلیک کنید.

موزه هنر (Art Museum Tbilisi)

موزه هنر یکی از موزه های معروف و پربازدید در تفلیس است که در خیابان یازدهم بلوار روستاولی این شهر در کنار کلیسای کاشوتی واقع شده است که محل برگزاری نمایشگاه دائمی شاهکارهای برجسته‌ ترین هنرمندان گرجی، مانند النه آخولدیانی، داویت کاکابادزه و لادو گودیاشویلی می باشد.

اطراف موزه هنر رستوران‌ ها و غذاخوری‌ های فراوانی قرار دارند که برای نمونه میتوان به برگر هاوس، کابرنت، رستوران تاور اشاره کرد، که همگی از رستوران های شناخته شده در تفلیس است.

افرادی که مایل هستند غذای ایرانی میل کنند می توانند به رستوران هزار و یک شب و همچنین آکواپاب بروید که هر دو  آنها از موزه هنر ملی گرجستان با 10 دقیقه پیاده روی به راحتی در دسترس خواهند بود. در مسیر رفتن به رستوران میدان آزادی را می‌بینید که مجسمه جرجیس در آن قرار دارد. جرجیس یکی از پیامبران پس از حضرت عیسی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی موزه هنر، اینجا کلیک کنید.

پل صلح (Bridge of Peace Tbilisi)

پل صلح سمبلی برای صلح کشور روسیه و گرجستان در جنگ اوستیای جنوبی در سال 2008 می باشد که با پیشنهاد دولت فرانسه قرارداد صلح بین آنها بسته شد. تقریباً 1208 لامپ ال ای دی در این پل استفاده شده که با تاریک شدن هوا پرچم گرجستان را در روی پل به نمایش می گذارد که زیبایی خاصی دارد.

گردشگران و مسافران تور تفلیس می توانند از روی پل صلح علاوه بر لذت بردن از منظره رودخانه، کلیسای جامع سامبا، محل اقامت نخست وزیر،کلیسای ناریکالا، چرخ و فلک و برج تلویزیون را  نیز مشاهده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی پل صلح، اینجا کلیک کنید.

خیابان روستاولی (Rustaveli street Tbilisi)

از خیابان های اصلی تفلیس می توان به خیابان روستاولی (Rustaveli street) اشاره کرد که از محبوبیت ویژه ای در این شهر برخوردار است. در این خیابان انواع مغزاه و فروشگاه و رستوران و کافه وجود دارد که خود آن شده بیشتر مردم را جذب کند.

مسافران تور گرجستان می توانند در این خیابان موزه و ساختمان های دولتی و اداری، عمومی، فرهنگی و مراکز تجاری را مشاهده کنند.

ساختمان های معروفی که در خیابان روستاولی وجود دارد عبارتند از  پارلمان قدیم گرجستان، کلیسای کاشوتی، مرکز اپرای تفلیس، تئاتر باله، آکادمی تئاتر روستاولی، موزه روستاولی و آکادمی علوم گرجستان که باعث شده این خیابان به یکی از جاذبه های توریستی تفلیس تبدیل شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی خیابان روستاولی، اینجا کلیک کنید.

دریاچه لاک پشت (Turtle Lake Tbilisi)

دریاچه لاک پشت یکی از مکان های تفریحی است که در شهر تفلیس وجود دارد. این دریاچه یک مکان مناسب در فصل زمستان می باشد که در محله واکه قرار دارد ، همچنین مسافت کمی با سفارت ایران در شهر تفلیس دارد. دریاچه لاک پشت در دامنه شمالی کوه مقدس قرار گرفته است و از سطح دریا نزدیک به 686.7 متر ارتفاع دارد .

این دریاچه به وسیله آب نهر وارازی تغذیه می‌شود و همچنین بد نیست بدانید که بیشترین عمق آن 2.6 متر می باشد. البته امکاناتی مانند تله کابین نیز در آن دایر می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی دریاچه لاک پشت، اینجا کلیک کنید.

باغ ملی گیاه شناسی تفلیس (National Botanical Garden)

باغ ملی گیاه شناسی تا مدتی پیش به نام باغ گیاهشناسی تفلیس شناخته می شد که اکنون از آن به اسم باغ ملی گیاهشناسی گرجستان شناخته می شود. مساحت کلی این باغ نزدیک به 161 هزار هکتار می باشد و مجموعه ای از 4500 گروه از گیاهان طبقه بندی شده را در خود جای داده است. قدمت این باغ بیشتر از سه قرن می باشد و اولین بار در قرن هفدهم میلادی توسط جهانگرد شهیر فرانسوی به نام ژان شاردن توصیف شد.

اگر دانش آموخته رشته های گیاهشناسی و یا کشاورزی هستید و یا به این زمینه ها علاقه دارید، بازدید از باغ ملی گیاهشناسی، گزینه جالب توجهی برای شما خواهد بود. از جمله بخش های علمی و تخصصی این باغ گیاهشناسی می توان به درختان متنوع باغ، بانک بذر و کاتالوگ گیاهی اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی باغ ملی گیاه شناسی، اینجا کلیک کنید.

دریاچه لیسی (Lisi Lake Tbilisi)

دریاچه لیسی در ناحیه شمال غربی این شهر واقع شده است. این دریاچه مساحتی نزدیک به 470 هزار مترمربع دارد و بیشترین عمقی که دارد 4 متر می باشد. دریاچه لیسی از مکان های مناسب برای گردش و تفریح های خانوادگی و دوستانه می باشد. گردشگران و مسافران تور تفلیس می توانند در فصل تابستان که آب این دریاچه گرم است داخل آن شنا کنند و یا از ساحل آن برای آفتاب گرفتن استفاده کنند.

در اطراف دریاچه لیسی امکان پیاده روی، دوچرخه سواری و پیک نیک وجود دارد. امکانات رفاهی مناسبی، مانند کافه و رستوران نیز در نزدیکی این دریاچه برای گردشگران در نظر گرفته شده است. آب و هوای این دریاچه تقریباً گرم و مدیترانه ای می باشد. در طول سال نزدیک به 20 تا 30 روز باران های تند رگباری در این ناحیه می بارد و در روزهای سرد با برف پوشیده می شود. حداکثر دما در نزدیک این دریاچه به 37 درجه سلسیوس، در ماه جولای، می رسد و ممکن است هوای شرجی شما را اذیت کند، پس قبل از رفتن به این دریاچه شرایط آب و هوایی را بسنجید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی دریاچه لیسی، اینجا کلیک کنید.

شهر قدیمی تفلیس (Old Town Tbilisi)

شهر قدیمی تفلیس یک منطقه ای است که روی شیب قرار دارد و در پایین تپه ای با عظمت واقع شده است که بوسیله قلعه ناریکالا (Narikala) پوشش دارد و یکی از منطقه های تاریخی و یک شهر پلکانی می باشد که دارای خیابان‌هایی طولانی و باریک است. در خانه‌ها به حیاط‌های مخفی باز می‌شود و درختان انگوری که سر به فلک کشیده‌اند به هرچیزی که به عنوان پایه برای رشدشان پیدا کنند، به آن تکیه می‌کنند.

بخش های مختلفی از این شهر مرمت و بازسازی شده است که شود و هیجانی خاصی دارد، همچنین بعضی از قسمت‌های شهر مانند صحنه فیلم‌برداری فیلم‌های دیزنی طراحی شده است. البته بیشتر کوچه‌های پرپیچ و خم این شهر زیبا و قدیمی دست نخورده باقی مانده است. سبک معماری این منطقه ترکیبی از تاثیرات دو معماری مختلف است. خیابان‌های تنگ و پیچ در پیچ شهرهای آسیایی و یا عربی که با معماری هنر نو و روسی کلاسیک و اروپایی ترکیب شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی شهر قدیمی تفلیس، اینجا کلیک کنید.

قلعه ناریکالا (Narikala Castle Tbilisi)

قلعه ناریکالا یک سمبل باستانی از دفاع در شهر تفلیس می باشد که در قرن 4 میلادی ساخته شده است. این قلعه در کشور گرجستان به اسم قلعه مادر نیز شناخته می شود و قدمت آن تقریباً با احداث خود شهر می باشد. عده ای بر این باور هستند که نام گذاشته شده بر روی این قلعه فارسی می باشد و عده ای هم اعتقاد دارند که ریشه در زبان مغولی دارد و قلعه کوچک معنی میدهد. جالب است بدانید که قلعه ناریکالا به اندازه بسیاری توسط عرب ها در قرن 7 و 8 گسترش پیدا کرد و داخل دیواره های آن کاخ امیر را بنا کردند.

سالها بعد در قرن 11 میلادی قلعه ناریکالا توسط پادشاه دیوید (King David) توسعه بیشتری یافت. اکثر بخش هایی که از این قلعه به جانده مانده است به قرن 16 و 17 تعلق دارد. این قلعه تاریخی در سال 1827 میلادی نیز به دلیل وقوع زلزله خراب شد که مورد بازسازی هم قرار نگرفت. کلیسا سنت نیکولاس (St. Nikolos) در داخل دیوارهای قلعه است که به قرن 12 میلادی برمی‌گردد. این کلیسا در سال 1966 بازسازی شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی قلعه ناریکالا، اینجا کلیک کنید.

کلیسای سامبا (cathedral of sameba)

کلیسای سامبا در زبان گرجی تثلیث معنی می دهد به همین دلیل به اسم کلیسای جامع تثلیث نیز در این کشور شناخته می شود. این ساختمان زیبا در بالای تپه سنت الیاس واقع شده است که از طرفی مرکز شهر تفلیس نیز می باشد. کلیسای سامبا بزرگترین کلیسایی است در این کشور است که از جاذبه های توریستی گرجستان نیز بشمار می رود. عملیات ساخت این کلیسا به فرمان اسقف اعظم گرجستان در سال 1995 میلادی آغاز شد که تا سال 2004 به طول انجامید و معماری استفاده شده در آن ترکیبی از سبک های سنتی معماری مذهبی گرجی در مراحل مختلفی از تاریخ می باشد.

جالب است بدانید این کلیسای باشکوه قابلیت داد که به طور همزمان 15.000 نفر بازدید کننده یک جا در خود جای دهد و نه تنها در گرجستان بلکه بزرگترین کلیسا در کل منطقه قفقاز جنوبی می باشد و از نخستین جاذبه های توریستی تفلیس محسوب می شود. کلیسای سامبا از تعداد 9 کلیسای کوچکتر تشکیل شده است ، همچنین 5 کلیسای کوچکتر هم در طبقات پایین تر ابن بنای بزرگ قرار دارد. کف این کلیسا از مرمر و سنگ فرش شده است و همچنین موزاییک برای دکوراسیون آن بکار رفته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی کلیسای سامبا، اینجا کلیک کنید.

مجسمه مادر تفلیس (Mother Statue Tbilisi)

مجسمه مادر یکی از معروف ترین جاذبه هایی است که در شهر تفلیس وجود دارد و یک نشان بر بالای تپه های سولالاکی این شهر می باشد که نام دیگر آن کارتلیس ددا می باشد. مجسمه مادر یا کارتلیس ددا در سال 1958 میلادی برای جشن 1500 سالگی شهر تفلیس ساخته شد. ارتفاع این مجسمه 20 متر است که جنس آن از آلومینیوم می باشد. در شهر ایروان نیز مجسمه ای شبیه به ان وجود دارد که برج مادر ارمنستان نام دارد.

مجسمه مادر یا کارتلیس ددا شبیه بانویی گرجی با لباس محلی طراحی شده است که در دست راست او شمشیری به معنی سلحشوری و تهدید دشمن ها و در دست چپ ، کاسه برای پذیرایی از کسانی که با دوستی وارد گرجستان می شوند و شمشیر برای آن ها که با دشمنی می آیند. اکثر کشورهای شوروی سابق مثل ارمنستان و گرجستان این مجسمه را دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی مجسمه مادر، اینجا کلیک کنید.

حمام های حرارتی (Tbilisi thermal baths)

حمام های حراراتی در منطقه آبانتوبانی شهر تفلیس قرار دارد . بر اساس افسانه ها، وجود چشمه های آب گرم گوگرد در این منطقه باعث شده تا پادشاه واختانک، که یکی از محبوب ترین شخصیت های تاریخی کشور گرجستان می باشد، دستور ساخت شهری در این مکان را بدهد که "تبیلیسی" (دارنده چشمه‌های آب گرم)  نام گرفت و امروزه به عنوان پایتخت این کشور شناخته می شود. در این منطقه بیش از 60 حمام وجود دارد که مردم در گذشته برای تمیز کردن خود و یا دفع بیماری ها در آب گوگرد از آن استفاده می کردند.

این حمام ها به خاطر شکل ظاهری منحصر به فرد خود که توسط آجر ساخته شده اند از بیرون هم تماشایی هستند و اگر دوست ندارید به حمام عمومی و حمام آب گرم نیز بروید می توانید از بیرون آن ها را تماشا کنید و عکس های زیبایی بگیرید. شما در این حمام ها می توانید از سونا و ماساژ نیز استفاده کنید. اجاره اتاق های خصوصی در این مکان ساعتی حدوداً 30 لاری برای شما هزینه خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی حمام های حرارتی، اینجا کلیک کنید.

اگر قصد سفر به گرجستان را دارید میتوانید به آژانس راه و رسم سفر مراجعه کنید. آژانس مسافرتی راه و رسم سفر آماده ارائه بهترین خدمات مسافرتی با نازل ترین قیمت برای شما عزیزان می باشد. شما می توانید با انتخاب تور تفلیس یک سفر به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی